Czy kawa zbożowa musi być nudna? Poznaj 3 oryginalne przepisy z jej użyciem!

Kawa zbożowa jest popularna wśród dzieci i dorosłych. Ten bezkofeinowy napój można pić bez obaw ponieważ nie powoduje pobudzenia oraz uznawany jest za zdrowy. Faktem jest, że wielu z nas chciałoby przestać pić kofeinową kawę i przestawić się na zdrowszy wariant rozpoczynania dnia. Jak to zrobić? I czy kawa zbożowa naprawdę może zastąpić kawoszom filiżankę ich ulubionego napoju?

Z pewnością jednym ze sposobów przekonania się do zbożowej kawy będzie poznanie jej szerokich zastosowań przy tworzenia napojów oraz deserów. Kawa zbożowa ma ciekawy choć nieco bardziej delikatny smak, niż jej naturalna koleżanka. Jest więc idealnym dodatkiem do ciekawych deserów i musów.  Dobrze też prezentuje się w wersji zbożowego Cafe Latte. Jak więc w nietypowy sposób przyrządzić kawę zbożową? Oto kilka propozycji:

Mleczny mus z kawą zbożową

Do garnka wlewamy 1 szklankę mleka i gotujemy. Następnie zdejmujemy mleko z ognia i wkładamy do niego dwie torebki kawy zbożowej, tak aby kawa dobrze się zaparzyła. Do mleka dodajemy 250g serka twarogowego , 2 łyżeczki brązowego cukru oraz 1/2 łyżeczki cynamonu. Całość energicznie mieszamy za pomocą trzepaczki tak aby rozbić ewentualne grudki. Do masy dodajemy 1 łyżeczkę żelatyny, którą wcześniej należy rozpuścić w 1/4 szklanki gorącej wody. Do musu można dodać odrobinę aromatu waniliowego, tak aby miał jeszcze ciekawszy smak. Całość wlewamy do małych miseczek lub pucharków i wstawiamy do lodówki na 3 godziny. Przed podaniem można udekorować mus za pomocą kakao lub płatków migdałowych.

Deser Chia z kawą zbożową

Jogurt naturalny przekładamy do miski i zasypujemy 1 czubatą łyżką kawy zbożowej. Następnie dodajemy 1 łyżkę nasion Chia oraz miód lub syrop z agawy. Do jogurtu dodajemy również pokrojone migdały lub mieszankę ziaren np. słonecznika i dyni. Sprawdzamy czy deser jest smaczny i wystarczająco słodki i przekładamy go do miseczek, pucharków lub malutkich, uroczych słoiczków. Po kilku godzinach w lodówce – deser jest gotowy do spożycia. Ilości składników można dowolnie zmieniać w zależności od ilości porcji oraz naszego gustu. Warto jednak pamiętać aby dodać wystarczającą ilość nasionek Chia, tak aby masa mogła osiągnąć odpowiednią, zwartą konsystencję.

Deser tiramisu z kawą zbożową

W garnku rozgrzewamy 100 g miodu wielokwiatowego, dodajemy do niego obraną i pokrojoną w plastry pomarańczę oraz 2 goździki. Po zagotowaniu odstawiamy do przestudzenia. Zaparzamy wywar z 100 ml wody i 4 łyżeczek kawy zbożowej. Bierzemy 2 żółtka i miksujemy je z 1 łyżką cukru. Kiedy osiągniemy puszystą pianę, dodajemy 300 g serka mascarpone oraz 2 łyżki ostudzonego syropu z pomarańczy. Przygotuj 6 pierniczków.  Rozstaw pucharki i układaj w nich na przemian: 1 łyżkę masy mascarpone, plaster pomarańczy z syropu oraz pokruszone pierniczki, nasączone wcześniej kawą zbożową. Czynność powtarzaj aż pucharek napełni się. Posyp kakao i gotowe! Schładzaj przed około 1 godzinę w lodówce!

 

 

 

Do czego służy kiełkownica?

Zdrowy i aktywny styl życia staje się coraz popularniejszy. Jeżeli chcesz mieć 100% pewność, że kiełki które tak chętnie spożywasz jako dodatek do kanapek lub sałatek posiadają wszystkie wartości odżywcze to powinieneś rozważyć zakup kiełkownicy. Po co? O tym poniżej.

Czym dokładnie jest kiełkownica?

Jak można wywnioskować już z samej nazwy, kiełkownica służy właśnie do hodowli kiełków. Co do zasady jest to pojemnik, który może być wykonany ze szkła, plastiku lub ceramiki. Kiełkownica zazwyczaj składa się z:

  • kilku poziomów
  • zbiornika na wodę
  • pokrywki.

Na każdym poziomie znajduje się tacka służąca do wysiewu. Na górze kiełkownicy umieszczona jest pokrywka, w której podobnie jak w bocznych ściankach pojemnika znajdują się liczne otwory. To właśnie dzięki nim posiane kiełki mają zagwarantowaną odpowiednią wentylację. Kilka niezależnych poziomów pozwala nam na jednoczesną hodowlę różnych odmiany kiełków. Kiełkownica wykonane ze szkła lub przezroczystego plastiku stanowi gwarancję na równomierny dostęp światła.

Jak wyhodować kiełki w warunkach domowych?

Sama hodowla kiełków nie jest procesem skomplikowanym, jednak wymagającym pod względem czasu. Kiełki potrzebują od 4 do 7 dni, by być gotowymi do spożycia. Czas niezbędny na ich wzrost zależy od gatunku wysianych kiełków. Aby zacząć domową hodowlę należy zakupić niezbędną do tego celu kiełkownicę oraz nasiona roślin, których kiełki chcemy hodować i spożywać. Następnie zaleca się je wypłukać oraz odpowiednio namoczyć. Kolejny etap polega na umieszczeniu nasion na tackach znajdujących się w kiełkownicy.  Należy pamiętać o tym, że kiełki trzeba podlewać każdego dnia. W sytuacji, gdy zauważymy nadmiar wody należy go odprowadzić. Warto mieć również na uwadze fakt, że kiełki potrzebują stałego i nieograniczonego dostępu do powietrza. Przed spożyciem wyhodowanych kiełków zaleca się usunięcie wszystkich nasion, które nie wykiełkowały. Najłatwiejszym sposobem jest wsypanie ich do miski, a następnie zalanie wodą. Spowoduje to, że wszystkie łupinki wypłyną na powierzchnię, a usunięcie ich nie przysporzy nam żadnych trudności.

Dlaczego warto zająć się hodowlą kiełków?

Kiełki stanowią bardzo cenne i bogate źródło substancji odżywczych. Zawierają w swym składzie białko, witaminy oraz liczne składniki mineralne. Posiadają zdecydowanie więcej wartości odżywczych niż dojrzałe warzywa. Warto podkreślić, że ich smak zasadniczo różni się od smaku warzyw. Zazwyczaj w warunkach domowych decydujemy się na hodowlę kiełków:

  • lucerny
  • rzodkiewki
  • brokuła
  • buraka
  • soczewicy
  • słonecznika
  • soi
  • rzeżuchy.

Jeżeli nie wiemy na jakie kiełki się zdecydować można skorzystać z gotowych mieszanek nasion przeznaczonych do hodowli w kiełkownicy.

 

 

5 propozycji na lekkostrawne śniadania!

Jedząc lekkostrawne śniadania, zapewniamy sobie uczucie lekkości oraz dobry nastrój już od rana! Jajecznica na boczku jest z pewnością smaczna i doda nam energii, jednak możemy się po niej czuć nieco ciężko. Warto więc od czasu do czas zjeść na śniadanie coś lekkiego aby nie zmuszać naszego żołądka do wytężonej pracy już od wczesnych godzin rannych. Co zatem zjeść na lekkie śniadanie, tak aby dodać sobie energii jednocześnie nie obciążając organizmu? Oto 5 propozycji:

Kaszka jaglana z mlekiem kokosowym i owocami

Kaszka jaglana to popularna śniadaniowa propozycja. Ugotujmy ja na mleku kokosowym nie zapominając o wcześniejszym „sparzeniu” jej wrzątkiem. Zmieni to jej nico goryczkowaty smak! Po ugotowaniu kaszki dodajmy do niej pokrojone owoce. Takie śniadanie jest pyszne i lekkie! W innej wersji kaszki, możemy użyć bakalii oraz suszonych owoców – ten wariant sprawdzi się głównie zimą, kiedy w naszej kuchni nie tak łatwo o zdrowe owoce. Dobrą propozycją jest tez gotowa kaszka jaglana instant. Taki produkt wystarczy zalać wrzątkiem i odczekać kilka minut – aż się zaparz. Kaszka instant jest idealna dla osób żyjących w pośpiechu.

Jogurt naturalny z płatkami migdałowymi i nasionami Chia

W tej propozycji śniadaniowej mieszamy jogurt naturalny z nasionami Chia oraz płatkami migdałów. Jeżeli chcemy aby danie miał słodki smak możemy do niego dodać. Jogurt z chia najlepiej jest przygotować wieczorem i spożywać rano. Nasiona Chia potrzebują kilku godzin aby napęcznieć i utworzyć odpowiednią konsystencję dania.

Owsianka z bakaliami na mleku roślinnym

Taką owsiankę gotujemy z mlekiem roślinnym. Można użyć wersji sojowej, ryżowej lub kokosowej. Gdy owsianka jest już gotowa dodajemy do niej bakalie oraz opcjonalnie nasiona słonecznika lub dyni. W wersji wzbogaconej można dodać łyżkę miodu lub kakao. Ta propozycja sprawdzi się tez z dodatkiem świeżych owoców zamiast bakalii.

Omlet z warzywami bez smażenia

Do wykonania takiego omletu potrzebujemy patelni z powłoką teflonową. Na czystą i rozgrzana patelnię układamy cienkie plastry pomidora, papryki oraz np cukinii. Lekko solimy, a kiedy warzywa nieco zmiękną i będą nieco podpieczone zalewamy wszystko jajkami ubitymi za pomocą trzepaczki. Omlet podgrzewa się bez dodatku tłuszczu, bez smażenia. Warto dodać do jajek nieco soli, pieprzu oraz ulubionych ziół. Smacznego!

Sałatka z warzywami i tuńczykiem z wody

Takie śniadanie jest smaczne i lekkostrawne. Do sałatki dodajemy pomidora, paprykę, odrobinę cebuli oraz ulubione zioła i tuńczyka z puszki. Całość okraszamy odrobina oliwy z oliwek i solą oraz pieprzem. Sałatka dobrze komponuje się z kromką świeżego pieczywa.